hover

Školní řád

ŠKOLNÍ ŘÁD
Schválil MgA. Milada Borovičková ředitelka školy
Pedagogická rada projednala dne 29. 8. 2016
Směrnice nabývá platnosti a účinnosti ode dne: 1. 9. 2016

ČÁST PRVNÍ

 

Práva a povinnosti žáků a jejich zákonných zástupců ve škole a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky

 

PRÁVA

Práva žáků

  1. být seznámeni se školním řádem
  2. na informace o vzdělávání, mají právo je vyhledávat, přijímat a rozšiřovat
  3. vyjadřovat se ke všem rozhodnutím, týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku
  4. na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se základního uměleckého vzdělávání
  5. žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na základní umělecké vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem, na vytvoření nezbytných podmínek, které toto vzdělávání umožní, a na poradenskou pomoc školy. Pro žáky se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním se při přijímání ke vzdělávání a při jeho ukončování stanoví vhodné podmínky ke studiu odpovídající jejich potřebám, pokud je to v možnostech školy. Při hodnocení žáků
    se speciálními vzdělávacími potřebami se přihlíží k povaze postižení nebo znevýhodnění
  6. mimořádně nadaní žáci mohou být ředitelem školy na základě žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce nezletilého žáka a na návrh učitele hlavního předmětu přeřazeni na konci prvního pololetí nebo na konci druhého pololetí do některého z vyšších ročníků bez absolvování předchozích ročníků
    a to po úspěšném vykonání rozdílových zkoušek ze všech předmětů. Obsah a rozsah zkoušek stanoví ředitel školy.

 

 

Práva zákonných zástupců

  1. na informace o vzdělávání svého dítěte na základní umělecké škole
  2. vyjadřovat se k rozhodnutím týkajících se vzdělávání svého dítěte
  3. na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se základního uměleckého vzdělávání jejich dítěte.

 

Ředitel školy

může ze zdravotních nebo jiných závažných důvodů na základě písemné žádosti zákonného zástupce nebo zletilého žáka výjimečně uvolnit žáka zcela nebo zčásti z pravidelné docházky do některého povinného předmětu stanoveného školním vzdělávacím programem a to buď na školní rok, nebo jeho část. Zároveň stanoví náhradní způsob výuky, obsah a rozsah zkoušek z předmětu, ze kterého byl žák uvolněn.

 

 

 

 

POVINNOSTI

Povinnosti žáků

  1. řídit se zásadami tohoto školního řádu
  2. nosit do vyučování požadované školní potřeby, pro taneční obor speciální oděv, účes a obutí
  3. dodržovat zásady kulturního chování – být slušní a ohleduplní k dospělým a k sobě navzájem
  4. žáci jsou povinni docházet do vyučování pravidelně a včas

 

Povinnosti zletilých žáků

  1. neprodleně omluvit svou nepřítomnost ve vyučování (e-mailem)
  2. v případě delší nemoci podat učiteli hlavního předmětu do tří dnů zprávu o jejím pravděpodobném trvání
  3. nepřítomnost ve vyučování jsou povinni omlouvat elektronicky na školní e-mail vyučujícího, který je uveden na stránkách školy nebo písemně (včetně data)
  4. neprodleně informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání.
  5. sdělit předpokládanou absenci ve výuce

 

Povinnosti zákonných zástupců nezletilých žáků

  1. seznámit se se školním řádem
  2. zajistit, aby žák docházel do školy řádně
  3. nepřítomnost ve vyučování jsou povinni neprodleně omlouvat elektronicky na školní e-mail, který je uveden na stránkách školy nebo písemně (včetně data)
  4. na vyzvání ředitele školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se základního uměleckého vzdělávání žáka
  5. neprodleně informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání žáka.
  6. sdělit předpokládanou absenci ve výuce

 

Pro školní matriku jsou povinni zákonní zástupci žáků a zletilí žáci uvést údaje (vyplněním přihlášky) podle § 28, odst. 2 školského zákona, ve znění vyhlášky č. 389/2006 Sb.

 

  1. jméno a příjmení, datum a místo narození, rodné číslo, státní občanství a místo trvalého pobytu
  2. údaje o předchozím vzdělávání
  3. údaje o tom, zda je žák zdravotně omezen, včetně údajů o druhu omezení, nebo zdravotně znevýhodněn; popřípadě údaje o tom, zda je žák sociálně znevýhodněn, pokud je tento údaj zákonným zástupcem nezletilého žáka nebo zletilým žákem poskytnut
  4. údaje o zdravotní způsobilosti k základnímu uměleckému vzdělávání a o zdravotních obtížích,
    které by mohly mít vliv na průběh tohoto vzdělávání
  5. jméno a příjmení zákonného zástupce, místo trvalého pobytu a adresu pro doručování písemností, telefonické spojení a e-mail

 

Rozhodování ředitele školy ve vztahu k právům a povinnostem zákonného zástupce žáka (zletilého žáka)

Ředitel školy rozhoduje v případě:

  1. přeřazení žáka do vyššího ročníku
  2. povolení individuálního vzdělávacího plánu žáka
  3. o povolení členění hodiny žáka na menší úseky v daném dni, než je běžná čtyřicetipětiminutová hodina týdně odučena v celku
  4. podmíněného vyloučení a vyloučení žáka ze školy

Ve věci podle bodu a) až c) ředitel jedná (zahajuje Správní řízení) na základě písemné žádosti zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka.

 

Zákonný zástupce dítěte nebo zletilá osoba dále žádá ředitele školy písemně:

  1. o uvolnění žáka z pravidelné docházky do hlavních předmětů podle školního vzdělávacího programu
  2. o vrácení úplaty za vzdělávání z důvodů hodných zvláštního zřetele, zejména zdravotních
  3. o členění hodiny žáka na menší úseky v daném dni než je běžná čtyřicetipětiminutová hodina týdně odučena v celku
  4. o možnost cvičení na nástroj nebo nácvik stanoveného úkolu vyučujícím mimo stanovenou
    dobu vyučování

Ředitel školy v takovém případě, podle bodu a) a c) rozhoduje podle vyhlášky o základním uměleckém vzdělávání.
V případech, podle bodu b), d), nebo jiných rozhoduje podle školského zákona.

 

 

POVINNOSTI A PRÁVA PRACOVNÍKŮ ŠKOLY

Pro pedagogické a provozní pracovníky jsou závazné pokyny dané zákoníkem práce, školním řádem, předpisy a zákony platnými pro oblast školství.

 

  1. do školy přicházejí nejméně 15 minut před zahájením výuky, pokud opustí učebnu, jsou povinni ji zamknout, zaměstnavatel neručí za odcizené věci z neuzamčené učebny
  2. po skončení poslední vyučovací hodiny překontrolují pořádek ve třídě (kanceláři), uzavření oken a zhasnutí světel, přívodní šňůry od elektrických přístrojů a zařízení vytáhnou ze zásuvek
  3. k vaření vody na nápoje je povoleno používat pouze vyhrazené vařiče, schválené vedením školy, je zakázáno používat ponorné vařiče.
  4. učitelé, kontrolují vykonávání všech ustanovení školního řádu, o závadách a přestupcích informují vedení školy
  5. nemůže-li se pracovník dostavit do zaměstnání, je povinen toto neprodleně oznámit vedení školy
  6. pracovníci školy nesmí využívat žáky v době dané rozvrhem k vyřizování svých soukromých záležitostí, nezletilé žáky nesmí bez dohledu zletilé osoby uvolňovat k činnostem mimo budovu, nesvěřují jim klíče od učeben a budovy, škola odpovídá za žáky v době dané rozvrhem výuky,
  7. k vyřizování personálních záležitostí využívají pedagogové hodiny mimo vyučování

 

 

ČÁST DRUHÁ

Organizace a vnitřní režim školy

 

Provoz budovy školy a areálu školy vymezuje Provozní řád školy.

 

ORGANIZAČNÍ ČLENĚNÍ ŠKOLY

 

Základní umělecká škola B-Art,o.p.s., Zašová 43, 756 51 je školskou právnickou osobou zřízenou Ing. Petrem Borovičkou a MgA. Miladou Borovičkovou. Jejím statutárním orgánem je ředitelka školy, kterou jmenuje správní rada.

 

Ředitel zřizuje jako svůj poradní orgán Pedagogickou radu školy, kterou tvoří všichni pedagogičtí pracovníci školy (§ 164 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání)

 

Provozní zaměstnanci školy jsou:

  • administrativní pracovnice

 

ORGANIZACE VÝUKY

Vyučování

  1. vyučování se řídí rozvrhem hodin
  2. režim otevírání a zavírání budov školy je stanoven na pololetí školního roku a vychází z rozvrhů hodin jednotlivých tříd a oborů.
  3. v době školního vyučování může ředitel školy ze závažných důvodů (organizačních, technických) vyhlásit pro žáky pět volných dnů v jednom školním roce.
  4. škola může v souladu s ŠVP organizovat koncerty, výstavy, vystoupení, zájezdy do zahraničí a další akce související s výchovně vzdělávací činností
  5. žákům není dovoleno opouštět školní budovu během vyučování
  6. pokud na vyučovací hodinu v tanečním oboru přijde méně jak pět žáků, může pedagog hodinu zrušit

 

Vyučovací hodiny a přestávky

  1. vyučovací hodina trvá 45 minut. Pokud má být rozdělena do dvou dnů v týdnu na menší celky než 45 min., podléhá toto rozhodnutí řediteli školy.
  2. vyučovací hodiny jsou dle možnosti odděleny pětiminutovými nebo desetiminutovými přestávkami.
  3. jednotlivé vyučovací hodiny mohou být slučovány do lekcí:
  • maximálně 2 hodiny v individuální a skupinové výuce
  • maximálně 3 hodiny v kolektivní výuce, po kterých musí být příslušné skupině žáků výuka ukončena nebo musí následovat nejméně dvacetiminutová přestávka.

 

Pravidla chování a jednání žáků ve vyučování, příprava na vyučování:

  1. žáci přichází do školy 10 minut před začátkem vyučování, žáci tanečního oboru 15 minut před vyučováním, očistí si obuv, přezují se a převlečou v šatně nebo na jiném obvyklém místě
  2. pokud se žák nepřezuje do sálové obuvi, může mu být udělena pokuta ve výši 500,-Kč
  3. vyučování se řídí rozvrhem hodin
  4. manipulace s mobilními telefony při výuce je žákům zakázána. Za ztrátu nebo jakékoliv poškození mobilního telefonu a věcí nesouvisejících s výukou, nenese škola odpovědnost.
  5. žák, kterému je nevolno nebo onemocní v průběhu vyučování, nahlásí tuto skutečnost vyučujícímu, který telefonicky informuje zákonného zástupce.
  6. žák může opustit školu v době vyučování pouze s písemným souhlasem zákonného zástupce (datum, podpis)
  7. žák (a zákonný zástupce žáka) řeší své osobní a organizační záležitosti s vyučujícím pouze v předem dohodnutém termínu mimo vyučování

 

Bezpečný pohyb v areálu školy

  1. žáci mají vstup do učebny povolen pouze pod dozorem pedagogického (v případě nutnosti také jiného) zaměstnance školy
  2. rodiče žáků čekají na žáky na chodbách školy
  3. jízda na kolečkových bruslích, kole, koloběžce, skateboardu či jiném dopravujícím prostředku v prostorách školy není dovolena

 

Povinnosti vyučujících při vyučování

Vyučující jsou povinni každou změnu v rozvrhu hodin evidovat:

  1. stálou změnu v rozvrhu hodin u ředitele
  2. o jakoukoli změnu v organizaci vyučovacího procesu musí předem učitel požádat ředitele

 

 

ČÁST TŘETÍ

 

Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy
a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí

 

 

  1. škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a poskytuje žákům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví
  2. žáci školy mají přísný zákaz nošení, držení, distribuce a zneužívání alkoholických, tabákových či jiných návykových látek v areálu školy
  3. žáci a zletilí žáci jsou poučeni o chování ve škole a seznámeni se školním řádem a jinými předpisy BOZP a PO vždy na začátku školního roku svým učitelem hlavního předmětu, před mimoškolními akcemi a po každém úrazu
  4. žáci školy mají přísný zákaz svévolně otevírat a zavírat okna v učebnách
  5. škola je povinna vést evidenci úrazů žáků, k nimž došlo při činnostech uvedených v odstavci 2 a zaslat záznam o úrazu stanoveným institucím
  6. při akcích konaných mimo školu, kde právnická osoba vykonává činnost školy, nesmí na jednu osobu,
    která zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví nezletilých žáků, připadnout více než 25 žáků. Výjimku z tohoto počtu může stanovit s ohledem na náročnost zajištění bezpečnosti a ochrany žáků ředitel školy
  7. při akcích konaných mimo místo, kde právnická osoba vykonává činnost školy, zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků na předem určeném místě 15 minut před dobou shromáždění. Po skončení akce končí zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků na předem určeném místě 15 minut po skončení akce.
  8. v případě akcí konaných mimo místo ZUŠ, nebo v případě akcí konaných mimo rozvrh vyučovacích hodin, ředitel školy prostřednictvím vyučujícího hlavního předmětu uvědomí zákonného zástupce žáka (zletilého žáka) nejméně pět dní před konáním akce a to na nástěnkách školy nebo na internetových stránkách školy b-artskola.cz,v některých případech lze z  organizačních důvodů výjimečně pětidenní lhůtu změnit
  9. mezi účastníky výjezdu do zahraničí zařadí škola pouze ty žáky, kteří mají uzavřené pojištění odpovědnosti
    za škodu platné na území příslušného státu a pojištění léčebných výloh v zahraničí nebo v případě výjezdu
    do členského státu Evropské unie mají Evropský průkaz zdravotního pojištění nebo potvrzení tento průkaz nahrazující, dále musí mít škola písemně potvrzení povolení souhlasu výjezdu žáka do zahraničí svým zákonným zástupcem

 

 

ČÁST ČTVRTÁ

 

Podmínky zacházení s majetkem školy ze strany žáků
a zákonných zástupců nezletilých žáků

 

  1. žáci řádně pečují o majetek školy, zapůjčené (pronajaté) hudební nástroje, notový materiál, kostýmy, stejnokroje, rekvizity a jiné učební pomůcky a plně za ně odpovídají
  2. škody způsobené žáky na majetku školy včetně jeho ztráty, poškození osobních věcí spolužáků apod. jsou žáci nebo zákonní zástupci nezletilých žáků povinni uhradit
  3. pokud žáci ukončí vzdělávání, odevzdají svému učiteli všechny zapůjčené školní pomůcky, dle předpisů, na základě kterých k zapůjčení došlo

 

 

ČÁST PÁTÁ

 

Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků

 

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků se řídí vyhláškou č.71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání.

 

  • klasifikace souhrnného prospěchu se provádí na konci každého pololetí
  • hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikací, za první pololetí budou výsledky žákům přečteny na hodině a na písemnou žádost dostanou žáci výpis z vysvědčení a na konci druhého pololetí dostanou tištěné vysvědčení
  • Žák je v jednotlivých předmětech hodnocen na vysvědčení těmito stupni prospěchu:
    1. 1 – výborný
    2. 2 – chvalitebný
    3. 3 – uspokojivý
    4. 4 – neuspokojivý
  • Žák je na konci prvního a druhého pololetí celkově hodnocen těmito stupni:
    1. prospěl (a) s vyznamenáním,
    2. prospěl (a),
    3. neprospěl (a).
  • žák prospěl s vyznamenáním, není-li hodnocen v žádném povinném předmětu stupněm prospěchu horším než 2 – chvalitebný a průměr stupňů prospěchu z povinných předmětů nemá vyšší než 1,5.
  • žák prospěl, jestliže nebyl ani v jednom povinném předmětu hodnocen stupněm prospěchu 4 – neuspokojivý
  • žák neprospěl, jestliže byl z některého povinného předmětu hodnocen stupněm prospěchu 4 – neuspokojivý
  • nelze-li žáka hodnotit za první pololetí ze závažných objektivních příčin, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za první pololetí bylo ukončeno nejpozději do ukončení hodnocení za druhé pololetí příslušného školního roku, nelze-li žáka hodnotit za druhé pololetí ze závažných objektivních příčin, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za druhé pololetí bylo ukončeno do konce měsíce srpna příslušného školního roku
  • ředitel školy může uznat částečné vzdělání žáka, pokud je doloženo prokazatelným způsobem a od doby jeho dosažení neuplynulo více než pět let, uzná-li ředitel školy dosažené vzdělání žáka, uvolní žáka z vyučování a hodnocení v rozsahu uznaného vzdělání

 

 

ČÁST ŠESTÁ

 

Úplata za vzdělávání  

 

  • ředitel školy stanoví výši úplaty na období školního roku, úplatu lze uhradit celoročně a pololetně, úplata za stanovené období je splatná do patnáctého dne prvního měsíce příslušného období, ředitel školy může dohodnout se zákonným zástupcem nezletilého žáka nebo zletilým žákem jiný termín úhrady
  • u studia pro dospělé stanoví ředitel školy výši úplaty za vzdělávání
  • ukončí-li žák vzdělávání podle vyhlášky č.71/2005 sb. § 7 odst. 2 písm. b) nebo c) v průběhu prvního nebo druhého pololetí školního roku, úplata za vzdělávání se nevrací, ukončí-li žák vzdělávání podle § 7 odst. 2 písm. c) z důvodů hodných zvláštního zřetele, zejména zdravotních, lze poměrnou část úplaty za vzdělávání vrátit
  • výši úplaty na školní rok dá ředitel školy na vědomí žákům školy prokazatelným způsobem.

 

ČÁST SEDMÁ

 

Ukončení vzdělávání

Ukončení vzdělávání žáků se řídí vyhláškou č. 71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání.

 

  • základní studium I. a II. stupně, studium s rozšířeným počtem vyučovacích hodin a studium pro dospělé se ukončují vykonáním závěrečné zkoušky (viz. ŠVP), závěrečná zkouška může mít formu absolventského vystoupení nebo vystavení výtvarných prací na výstavě
  • Žák přestává být žákem školy:
    1. jestliže nevykonal závěrečnou zkoušku (viz. ŠVP) nebo byl na konci druhého pololetí celkově hodnocen stupněm neprospěl a nebylo mu povoleno opakování ročníku
    2. jestliže byl vyloučen ze školy (§ 31 odst. 2 až 4 školského zákona)
    3. v případě, že o to písemně požádá zákonný zástupce nezletilého žáka nebo zletilý žák
  • Žák může být vyloučen
    1. v případě, že zákonný zástupce nezletilého žáka nebo zletilý žák neuhradil úplatu za vzdělávání ve stanoveném termínu a nedohodl s ředitelem školy jiný náhradní termín
    2. v případě 30% neomluvené absence
  • o ukončení vzdělávání podle odstavce 2 písm. a), d) nebo e) je zákonný zástupce žáka nebo zletilý žák vyrozuměn písemně do jednoho týdne od ukončení vzdělávání.

 

 

ČÁST OSMÁ

 

Výchovná opatření

 

  1. výchovnými opatřeními jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření, kázeňským opatřením je podmíněné vyloučení žáka ze školy, vyloučení žáka ze školy a další kázeňská opatření, která nemají právní důsledky pro žáka, pochvaly, jiná ocenění a další kázeňská opatření může udělit či uložit ředitel školy nebo učitel hlavního předmětu
  2. ředitel školy může v případě závažného zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem, vyhláškou o základním uměleckém vzdělávání a dalšími právními normami s touto vyhláškou související a tímto školním řádem rozhodnout o podmíněném vyloučení nebo o vyloučení žáka ze školy, v rozhodnutí o podmíněném vyloučení stanoví ředitel školy zkušební lhůtu, a to nejdéle na dobu jednoho roku, dopustí-li se žák v průběhu zkušební lhůty dalšího zaviněného porušení výše uvedených norem, může ředitel školy rozhodnout o jeho vyloučení
  3. zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči pracovníkům školy se vždy považují za závažné zaviněné porušení povinností stanovených školským zákonem
  4. ředitel školy rozhodne o podmíněném vyloučení nebo vyloučení žáka do dvou měsíců ode dne, kdy se o provinění žáka dozvěděl, nejpozději však do jednoho roku ode dne, kdy se žák provinění dopustil, s výjimkou případu, kdy provinění je klasifikováno jako trestný čin podle zvláštního právního předpisu (zák. č. 140/1961 Sb.), žák přestává být žákem školy dnem následujícím po dni nabytí právní moci rozhodnutí o vyloučení, nestanoví-li toto rozhodnutí den pozdější

 

 

Závěrečná ustanovení

 

  • zaměstnanci školy s tímto řádem byli seznámeni na provozní poradě dne 29. 8 .2016
  • žáci školy byli s tímto řádem seznámeni třídními učiteli ve dnech 1. až 16. 9. 2016,  seznámení je zaznamenáno v třídních knihách
  • zákonní zástupci žáků byli informováni o vydání školního řádu na nástěnkách ZUŠ a webových stránkách b-artskola.cz

 

V Zašové dne 29. srpna 2016                                                                                   MgA. Milada Borovičková

ředitelka školy

děkujeme našim sponzorům a partnerům

sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor